Dla wielu uczniów zdobywanie dobrych ocen w szkole to nie jest ani przyjemność, ani obowiązek. W wielu rodzinach uczeń po prostu ma zadatki na wielkie oceny oraz z przyzwyczajenia wykonuje regularnie własne zadania domowe, jakkolwiek nauka w istocie nie sprawia mu większej radości.
W takiej sytuacji jest duża liczba uczniów oraz bezbłędnie zdają sobie sprawę z tego oni, że ocena bez względu na własną ostateczną wartość jest po prostu chwilowym opisem sytuacji i nawet gorszy dzień lub niezbyt ukochana problematyka klasówki typu dyktanda.pl są w stanie doprowadzić do całkowitego pogorszenia wyników ucznia, których dotychczas nie miał najniższych powodów, żeby koszmarnie je pisać.
Ale pokaźna jest też liczba uczniów, którzy są całkowicie usatysfakcjonowani całkowicie średnimi rezultatami w szkole oraz nie pragną starać się bardziej, by normalnie zdobyte bez wysiłku czwórki poprawić na niemało prawidłowiej wyglądające a dalej nie wymagające okazałego nakładu sił piątki. Przekonanie tak giętkich uczniów do tego, by pragnęli przyłożyć się bardziej, nie jest jednakże proste.